PR bemutatkozás

Elfüstölt esélyek –  Elindult az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. prevenciós kampánya

A dohányzás minden negyedik másodpercben egy ember halálát okozza a világon. Minden meggyújtott cigaretta egy újabb elfüstölt esély az egészséges, boldog és hosszú életre – erre szeretné most felhívni a figyelmet kampányával az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.

Hogyan fér meg egy tető alatt a hazai dohánypiac koordinálása és a megelőzés, valamint a dohányzásról való leszoktatás ösztönzése?

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény hatálybalépésével és az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. létrejöttével gyökeresen megváltozott a hazai dohánytermék-kiskereskedelem szabályozása. A törvény a dohányzás visszaszorítására számos újítást vezetett be, jelentősen lecsökkentve például a dohánytermék árusítására jogosult eladóhelyek számát, melyek a korábbi 25.000-ről 6.000-re változtak. Ugyanekkor egy zárt, ellenőrzött és nyomon követett piac jött létre, melyben a hazai kis- és középvállalkozások erősítésével 99,8%-os országos ellátás valósult meg, szakszerűbb és minőségibb kiszolgálás mellett.

Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-t a dohánypiaci szereplők jól ismerik, hiszen a Társaság egyik fő tevékenysége a dohánytermék-kiskereskedelem szervezett működésének előmozdítása, a piaci koordináció. Ezen túl a törvény alapján számos egyéb feladatot lát el, többek között aktívan foglalkozik pályáztatással, koncessziós szerződések megkötésével, kezelésével, országos ellenőrzéssel, a kiskereskedők szakmai képzésével, dohánytermékek nyomonkövetéséhez kapcsolódó egyedi azonosítók kibocsátásával. A Társaság további feladataként nagy hangsúlyt fektet a prevencióra és egészségvédelemre.

Prevenció a fiatalkorúak körében

A Nemzeti Dohányboltok rendszerének bevezetésével, a közterületi és zárt térben való dohányzás szabályozásának szigorításával egy pozitív folyamat figyelhető meg a dohányosok számának csökkenését illetően Magyarországon. A tendencia erősítéséhez fontos, hogy a fiatalok időben megismerjék a dohányzás kockázatait, ezért a Társaság 2018-ban támogatóként csatlakozott egy már korábban is futó komplex edukációs programhoz. A Ne gyújts rá! Világnap alkalmából a Társaság a kormányhivatalokhoz 20 darab, a cikiacigi.hu szoftvert tartalmazó hordozható érintőképernyős számítógépet és 10 darab, a dohányzás okozta betegségek tüneteit bemutató bábut juttatott el. Utóbbi életnagyságú testrészeken mutatja meg, hogy milyen szörnyű következményekkel járhat a dohányzás. A támogatás keretében átadott prevenciós csomagok célja, hogy a program elemek minél több iskolában elérhetővé váljanak a gyerekek számára, ezért azokat bármely oktatási intézmény ingyenesen kikölcsönözheti a kormányhivatalokból. Mindeközben 180 óvodai programdoboz gyermekcsomag is átadásra került óvodák részére, hogy a legfiatalabb korosztály játékos formában ismerje meg a dohányzás ártalmaival kapcsolatos üzeneteket. Ezen csomagok több éven át történő felhasználásával közel 36.000 gyermek részvételét teszi lehetővé a programban.

Elfüstölt esélyek

2019-ben a szélesebb körű és hatékonyabb kommunikációra nagyobb hangsúlyt fektetve az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. egy komplex médiakampányt indított el a megelőzés és egészségvédelem jegyében. A kampány fő célcsoportja a fiatalok, akiknél a dohányzásra való rászokás megelőzése a legfőbb cél. A kampány természetesen szól a már dohányzó fiataloknak és felnőtteknek is. Éppen ezért egy olyan komplex, univerzális üzenet megalkotása volt a feladat, amely egyformán képes megszólítani a különböző hátterű, életkorú, potenciális és gyakorló dohányosokat is. A kampányt megelőző fókuszcsoportos kutatás rávilágított, hogy a fiatalok eléréséhez nem elegendő a már ismert, egészségkárosító tények kizárólagos sulykolása, azaz a klasszikus elriasztó kampány. Ugyanis a fiatalok még mindig menőnek tartják a dohányzást és nem igazán érdekli őket a káros szenvedélyük egészségkárosító hatása, nem foglalkoztatja őket a felelősség és a számukra messzinek tűnő jövőkép. Úgy gondolják, hogy velük nem történhet meg az, amit a dohánytermékek csomagolásán olvasnak, illetve olyan távolinak értékelik a lehetséges következményeket, hogy nem éri el az ingerküszöbüket ez a téma. Éppen ezért egy formabontó, kevésbé sablonos prevenciós kampány született „Elfüstölt esélyek” címmel.

A 2019. évben megjelent kampány egy magas minőségű, modern, figyelemfelkeltő és meglepő koncepció alapján született, amellyel televíziós spotokban, közterületi megjelenések és online hirdetések formájában is találkozhattak, illetve idén ősszel újra találkozhatnak majd az emberek. A kampány 2020. évi megismétlését támasztják alá a múlt évi eredmények, a kapott pozitív visszajelzések, valamint az, hogy hiszünk a 2019. évi kampányunk üzenetében és annak a megvalósításában.

A különböző média felületeken szeptember közepétől egy hónapon keresztül ismét látható komplex prevenciós kampányunk. Célunk, hogy még több fiatalhoz és már dohányzó felnőtthöz eljusson a kampányunk üzenete. A kampánynak továbbra is része az edukációs microsite, mely segítségével bárki megtudhatja, hogy milyen következményekre számíthat annak fényében, hogy hány évet töltött el dohányosként; valamint az e-Tüdő applikáció is, amelyet egyedi és szerethető dizájnja emel ki a megszokott alkalmazások közül, és amely a leszokást ösztönző funkciókat az érzelmi kötődéssel kombinálva segíti a dohányzásról leszokni szándékozókat.

 

50 milliárd forint válik füstté

Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. célja, hogy megváltoztassa a fiatalok dohányzással kapcsolatos képét, és segítse a dohányzókat a leszokásban. A Társaság bízik benne, hogy mindkét cél elérésében hatékonyan segít majd a kampány; a fiatalok körében a meghökkentéssel és a figyelem felkeltésével, a dohányosokat megszólítva pedig az edukációval. Ugyanis megdöbbentő, hogy a még nem dohányzó fiatalok és a magyar dohányosok jelentős része sincs tisztában a dohányzás egészségügyi kockázataival, vagy – ahogy az a fókuszcsoportos kutatásból is kiderült – félvállról veszik azokat. A fogyasztók 18 százaléka nem tudja például, hogy a dohányzás tüdőrákot okoz, 31 százalék nem tudja, hogy a káros szenvedélye tüdőtágulathoz és COPD-hez (krónikus obstruktív tüdőbetegség) vezethet, 40 százalék nem hallott róla, hogy a passzív dohányzás is okozhat tüdőrákot, 34 százalék pedig nincs tisztában azzal, hogy a passzív dohányzás a gyermekeknél asztmához vezethet, tehát a mindennapi füstöléssel potenciálisan megbetegítheti azokat, akik a legtöbbet jelentenek neki. Az ND Nonprofit Zrt. 2020-ban újra indult kampánya nekik is szól, hiszen továbbra is havonta 50 milliárd forint válik füstté Magyarországon